Trafikk og anarki

Å lage TV er ofte en kamp mot klokka. Ikke sjelden gir bilkøer akutte stressymptomer når du skal rekke et intervju, et punkt for direktesending eller nå fram til en god internettforbindelse.  


image29
Eksempel på bil i Belgia. (Foto: Mathias Sørsdahl Ask)  




 Når jeg stamper foran det som der og da synes som et meningsløst lyskryss, tenker jeg på Hans Monderman. Han er ingeniør. For nesten 30 år siden fikk han i oppdrag av nederlandske myndigheter å få ned antallet trafikkulykker.  Han tegnet og utbedret.  Det ble flere skilt og trafikklys, men ikke færre ulykker.


Han fant ut at det var umulig å bygge og utbedre seg ut av ulykkene. Problemet satt i bilistenes, syklistenes og fotgjengernes hoder. Derfor fant Monderman ut at han skulle fjerne alle skilt, alle lys og overlate det hele til oss. Vi som kjører, sykler og går i gatene. Da må alle ta hensyn til hverandre, mente nederlenderen og trodde på det gode i menneskene. Da begynte antallet ulykker å gå ned. Før Nyhetskanalen startet var jeg i Nederland og kjørte rundt med Monderman i hans eksperiment. Det fungerte. I byer og tettbygde strøk, vel og merke. På motorveier mener Monderman at vi fortsatt må ha fartsgrenser og at fysiske barrierer f.eks mellom kjørebanene kan hindre alvorlige ulykker.

 

Folk tilpasser seg hverandre, slipper hverandre fram og vi snakker til hverandre med blikk og gester. Farten blir lavere, men trafikken flyter bedre og ergo kommer du fortere frem.

 
I Brussels gater kjører vi som svin. Vi gasser på for å rekke over lyskryssene. De gestene vi viser er ikke for å være hyggelige. Resultatet er at trafikken hakker i vei. Fra bånn gass til sneglende køer.

Belgia er et land som praktiserer ekstrem høyre-regel. Vikeplikten fra høyre ble til og med innskjerpet fra 1.mars av. Selv om en bilist som kommer fra høyre stopper , (altså kjører du ) men likevel bestemmer seg for å kjøre og kræsjer i deg , er det  du som er skyld i kollisjonen.  Og vi snakker da om bilister som kommer ut fra den minste sidevei. Så mens vi spinner fra lyskryss til lyskryss på Brussels boulevarder,  kjører vi med hjertet i halsen i angst for å bli påkjørt av en som kommer fra en sidevei.

 

  Da tenker jeg på hva som ville skjedd hvis alle lyskryss og skilt i Brussel ble fjernet. Ifølge Monderman er det ikke størrelsen det kommer an på. Dette kan fungere i byer og områder som både er små og store.

 

Noen som kunne tenke seg å prøve litt anarki i bytrafikken?

   

Yacht-Sarko i hardt vær

Det første den nyvalgte franske presidenten gjorde var å komme seg ut av landet. Nicolas Sarkozy lånte en yacht av en av sine mange rike venner og cruiset rundt utenfor Malta sammen med kone og barn. Luksusbåten leies vanligvis ut for 1,6 millioner kroner uka. Dette var selvfølgelig en gavepakke til valgets taper, sosialistpartiet. En kjærkommen anledning til å utsette egne problemer.   

 

Etter flere dager med beskyldninger fra venstresiden om at Sarkozy sløste med statens penger, kom eieren av båten, Vincent Bolloré på banen. I en kortfattet pressemelding bekrefter den steinrike industrimannen at det er han personlig som betaler oppholdet til landets nye president.  Det var også han som lånte Sarkozy med familie en privat jet for å komme seg til Malta. Bolloré understreker at hans selskap aldri har gjort forretninger med den franske stat, ei heller er notert på Paris-børsen.

 

I det franske sosialistpartiet har oppgjøret startet etter Royals valgtap. Men for partiets leder, Francois Hollande er det er klart enklere å angripe den nye presidenten, enn å ta et oppgjør med samboer Segolénè Royals mislykkede forsøk på å bli president. En talsmann for sosialistpartiet sier til Le Monde at Sarkozys reise er uanstendig.  Særlig fordi Sarko i valgkampen har reist rundt og sitert gamle sosialisthelter og snakket om gamle arbeiderklasseverdier, som å stå opp tidlig om morran for å jobbe.  Sarkozys pressetalsmann sier at franskmenn vet at den nye presidenten ikke lever som dem.  


Sarkozy har aldri lagt skjul på at han er glad i luksus og at hans aller nærmeste venner tilfeldigvis også er blant Frankrikes rikeste. I valgkampen brukte han privatfly for store summer for å komme seg hjem til egen seng hver kveld. Selv om han ikke var lenger unna enn en times vei med TGV. 

 

Sarkozy gikk til valg på et brudd med fortiden. Mange mener hans første dager som nyvalgt president har minnet mistenkelig om stilen til avtroppende president Chirac, som står i fare for å bli innkalt til avhør om en korrupsjonssak når han flytter ut av presidentpalasset 16.mai.  Sarkozy har funnet ut at det er best å komme seg hjem og har avlyst en planlagt overnatting i Nice. Nå skal han stå tidlig opp om morran og foreberde seg på å bli den 5.republikkens sjette president.  

Er det smålig å kritisere Sarkozy for noen dager på en luksusyacht etter en hard valgkamp?  

Mitt profilbilde

Elin Sørsdahl

Fra: Lier

Født: 1963

Utdannet journalist ved Norsk Journalistskole. Har erfaring fra avis, radio og TV. Har bodd og studert i Sveits, Sverige og Belgia. Jobber nå for andre gang som journalist for TV 2 i Brüssel.

Mer...

mai 2007
ma ti on to fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
             


hits